מיזם ישראל דוברת אנגלית

מהו ה-CEFR?

מסגרת ההתייחסות האירופית המשותפת לשפות (Common European Framework of Reference for Languages) הוא התקן המקובל במסגרת האיחוד האירופי לתיאור ודירוג כישורים ויכולות שפה של כל אדם במיומנויות דיבור, הבנת הנשמע, כתיבה והבנת הנקרא. התקן פועל בלמעלה מ-40 מדינות.

התקן מחולק לשש רמות (מ1-A עד 2C) המתייחסות ליכולתו של אדם לתקשר בשפה הרלוונטית במגוון מצבים והקשרים. מטרת התקן היא להוות סטנדרט אחיד למדידה של של כישורי השפה של כל אדם, לזהות מה אדם יכול לעשות עם כישורי השפה שלו (החל מהיכולות לספר על עצמך דברים בסיסיים ועד להציג פרזנטציה במסגרת העבודה), אילו צעדים עליו לנקוט כדי להתקדם בכישוריו ומה ביכולתו להשיג בפועל באמצעות כישורי השפה הנוכחיים שלו. 

סולם הבקיאות של הCEFR מורכב מהצהרות מסוגלּות (מסוגל או מסוגלת ל…) המעידות על יכולת לבצע פעולות מסוימות בשפה. הצהרות אלה מאפשרות לנו לזהות בקלות מה התלמיד או התלמידה יכולים לעשות באותה שפה. 

התקן פשוט להבנה וקל לשימוש וישים במגוון רחב של מערכות: באקדמיה במסגרת לימודים או מחקר, במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית ולכלל הגילאים במערכת החינוך, בחינוך לאנגלית למבוגרים, בחברות עסקיות ובגופים ממשלתיים. 

משתתפים בתוכניות אנגלית סטנדרטית המבוססות על הCEFR יעברו שני מבדקי רמה: בתחילת התוכנית ובסופה במטרה למדוד התקדמות ולשקף את המצב ויכללו 2-4 מיומנויות שפה. המבדק יידרג על המשתתפים עפ”י סולם הCEFR ויכלול ציון כללי בנוסף לציון CEFR נפרד לכל מיומנות שנבדקה. כך תורכב קבוצה הומוגנית של משתתפים שתאפשר לקיים קבוצה שווה ביכולותיה ולימוד המותאם במדויק לרמתה. בנוסף, הציון יישקף למורה את מצב המשתתפים ויאפשר לו לתת דגש על מיומנויות מסוימות ולהתאים את אופי הלימוד בכיתה לכך (למשל, אם רמת הכתיבה של התלמידים נמוכה, אנחנו משלבים בקורס יותר מטלות כתיבה. אם התלמידים מתקשים באינטראקציה דבורה, כל מפגש יכלול דיון, ודרגת הקושי של הדיונים תעלה בהדרגה במהלך הסמסטר ככל שהתלמידים ישתפרו.. 

ה-CEFR אינו תוכנית לימודים לכשעצמו, אלא מסגרת פדגוגית מבוססות על צרכי המשתתפים לניסוח וכתיבה של סילבוסים של תוכניות להוראת אנגלית, הנחיות לבניית תוכניות לימודים, מבחנים וספרי לימוד. ה-CEFR הוא כלי גמיש שאפשר להתאים ליעדי הלמידה, ההוראה וההערכה הרלוונטיים. עבור מי שעורך תוכניות ללימוד האנגלית הנחיות ה-CEFR עוזרות להחליט מה יהיה אופי הלימודים ומה יהיה תוכנם. עבור המשתתפים בתוכנית התקן מסייע לשקף מה רמת באנגלית, מה יכולותיהם המעשיות באנגלית ומה עליהם לעשות (כולל כמה זמן זה ייקח) על מנת לשפר את מיומנויותיהם. 

סולם רמות ה-CEFR

דוגמא ליכולות בכל רמת CEFR

רמה

מה אני יכול לעשות עם הרמה שלי?

מי נמצא ברמה הזאת?

A1 - CEFR

משתמש בסיסי

יכול/ה להבין ביטויים יומיומיים ומוכרים ומשפטים בסיסיים ביותר ולהשתמש בהם למטרת סיפוק צרכים קונקרטיים. יכול/ה להציג את עצמו/ה ואחרים ויכול/ה לשאול שאלות ולענות עליהן בנוגע לפרטים אישיים כגון מקום המגורים, אנשים שהוא/היא מכיר/ה ודברים בבעלותו/ה. יכול/ה לקיים אינטראקציה בצורה פשוטה בתנאי שהצד השני מדבר לאט וברור ומוכן לעזור.

כל מי שיודע כמה משפטים ופונה לתרגום בכל פעם שהוא צריך להשתמש באנגלית

A2 - CEFR

משתמש בסיסי

יכול/ה להבין משפטים וביטויים המופיעים בתדירות רבה וקשורים לתחומים רלוונטיים ומידיים (למשל מידע אישי או משפחתי בסיסי ביותר, קניות, גיאוגרפיה של האזור, תעסוקה). יכול/ה לתקשר במשימות פשוטות ושגרתיות הדורשות חילופי מידע פשוטים וישירים בנושאים מוכרים ושגרתיים. יכול/ה לתאר במונחים פשוטים היבטים של הרקע שלו/ה, של הסביבה המידית ושל עניינים בתחומי הצורך המיידי.

מי שצריך להסתדר ברמה הכי בסיסית בסביבה דוברת אנגלית – למשל לבקש הכוונה באנגליה או להזמין ארוחת בוקר בארצות הברית.

B1 - CEFR

משתמש עצמאי

יכול/ה להבין את הנקודות העיקריות של קלט תקני וברור בנושאים מוכרים השייכים באופן שגרתי לעבודה, ללימודים, לשעות הפנאי וכו’. יכול/ה להתמודד עם רוב הסיטואציות שסביר כי יתעוררו בזמן טיול באזור שבו השפה מדוברת. יכול/ה לייצר טקסט פשוט ורציף בנושאים מוכרים או קשורים לתחומי העניין האישיים. יכול/ה לתאר חוויות ואירועים, חלומות, תקוות ושאיפות, ולפרט בקצרה סיבות והסברים לדעות ולתכניות.

כל מי שצריך לנהל שיחה שוטפת בסיסית וידידותית על נושאים מוכרים עם מכרים או חברים.

B2 - CEFR

משתמש עצמאי

יכול/ה להבין את הרעיונות העיקריים של טקסט מורכב הן בנושאים מוחשיים והן בנושאים מופשטים, לרבות דיונים טכניים בתחום המומחיות שלו/ה. יכול/ה לקיים אינטראקציה בדרגה של שטף וספונטניות ההופכת אינטראקציה רגילה עם דוברים ילידיים לאפשרית ללא מאמץ של מי מהצדדים. יכול/ה לייצר טקסט ברור ומפורט על טווח רחב של נושאים ולהסביר נקודת מבט על נושאים עכשוויים תוך ציון היתרונות והחסרונות של אפשרויות שונות.

הרמה הנדרשת ברוב המקומות שבהם סביבת העבודה דוברת אנגלית ברמה טובה.

C1 - CEFR
C2 - CEFR

משתמש מיומן

יכול/ה להבין טווח רחב של טקסטים ארוכים ותובעניים, ולזהות את המשתמע מן הדברים. יכול/ה להתבטא בשטף ובספונטניות ללא חיפוש ניכר לעין של דרכי ביטוי. יכול/ה להשתמש בשפה בגמישות וביעילות למטרות חברתיות, אקדמיות ומקצועיות. יכול/ה לייצר טקסט ברור, מפורט ומובנה היטב על נושאים מסובכים, תוך הפגנת שימוש מבוקר בדפוסי ארגון ובאמצעים ליצירת לכידות.

יכול/ה להבין בקלות למעשה את כל מה שהוא/היא שומע/ת או קורא/ת. יכול/ה לסכם מידע ממקורות דבורים וכתובים שונים, תוך שחזור הטיעונים והדיווחים והצגתם בצורה קוהרנטית. יכול/ה להתבטא באופן ספונטני בשטף רב ובדיוק רב, תוך יצירת בידול בין גוונים דקים של משמעות אף בסיטואציות מסובכות יותר.

רמה מקצועית גבוהה ושוטפת באנגלית