תלמ”א (תוכנית לאומית למצויינות באנגלית) מובילה משנת 2014 מגוון תוכניות לימודים ייחודיות, הפועלות ליצירת מוביליות חברתית ושוויון הזדמנויות בתעסוקה ובהשכלה הגבוהה, באמצעות למידה, תרגול ושיפור מיומנויות אנגלית דבורה. התוכניות פועלות בקרב כלל המגזרים בישראל ונותנות מענה לכלל הגילאים בבתי הספר, בתיכונים, במרכזי הכוון תעסוקתי, ברשויות מקומיות, מכללות, ארגונים וחברות.
בישראל קיים מחסור משמעותי במורים לאנגלית, בדגש על אזורים המרוחקים ממרכז הארץ. תלמ”א מתמודדת עם מחסור זה באמצעות גיוס והכשרה של אנשי חינוך המגיעים ממדינות דוברות אנגלית או בעלי אנגלית ברמת שפת אם, בעלי רקע חינוכי וניסיון עשיר בהוראה או הדרכה. לאחר תהליך גיוס ומיון והכשרה, משלבת תלמ”א.
פיתוח תוכן הלימודים בתלמ”א נעשה באמצעות צוות פדגוגי מנוסה של מורים ישראלים ומורי חו”ל המפתחים תוכן אשר מותאם לקהלי יעד שונים, טווחי גילאים מגוונים וצרכים משתנים של המשתתפים בתוכניות. הפדגוגיה בתלמ”א מאמינה בכישורי אנגלית דבורה ומתמקדת באנגלית כדרך חיים המשתקפת ביכולות דיבור והבנת הנשמע, לצד יכולות הבעה בכתב והבנת הנקרא.
לתלמא מגוון תוכניות לימוד המותאמות לכלל הרמות וטווחי הגילאים ובכלל זה תוכנית הקיץ של תלמ”א, במסגרתה מגיעים לישראל כ-200 מורים ממדינות דוברות אנגלית, על מנת ללמד אנגלית במשך 3 שבועות בבתיה”ס בפריפריה, לצד מורה ישראלי (Co-Teaching). במסגרת התוכנית, תלמיד מקבל כ-50% משעות האנגלית שהוא מקבל במשך שנה.
תוכנית נוספת היא התוכנית השנתית במהלכה מוקמים “קיבוצי מחנכים” בפריפריה הכוללים מורים מחו”ל ומורים ישראלים המלמדים במשך שנה שלמה במסגרת רשות מקומית: בבתי ספר יסודי, בתיכונים וחטיבות, במרכזי צעירים, במתנ”סים וכו’.
לצד אלו, פועלות תוכניות המותאמות לצרכים ואוכלוסיות: לחברות היי טק המובילות בהשמת הציבור החרדי לעבודה בתכנות, תוכניות חברתיות עבור נוער, תוכניות הצטיינות, תוכניות ליוצאים בשאלה ותוכנית עם צה”ל, המכשירה חיילים דוברי אנגלית ללימוד ביישובים בדואים.
תלמא הוקמה קרנות – שוסטרמן וסטיינדהרט, רשויות מקומיות, בתי ספר, פדרציות יהודיות, מכוני חינוך בינלאומיים, עמותות, חברות והממשלה.
הצטרפו למיזם משותף למשרד המדע ותלמא שמטרתו לשפר את מיומנויות האנגלית בדיבור ובהבנת הנשמע של תלמידי חטיבות הביניים.
המיזם נוצר כמענה לצרכי האנגלית של התלמידים בשוק התעסוקה ובהשכלה הגבוהה בהמשך דרכם בחיים הבוגרים.
המיזם מבוסס על החלטת ממשלה אשר אימצה את תקן ה-CEFR ללימודי שפה בישראל ועל כן העלתה את סטנדרט לימודי האנגלית.
השתתפות תלמידים בתוכנית כוללת מבדקי רמה מבוססי AI בתחילת התוכנית ובסופה. קבוצות הלימוד הכוללות עד 28 תלמידים מורכבות על בסיס תוצאות המבדקים וציוני ה-CEFR והינן הומוגניות מבחינת רמת האנגלית. התוכנית כוללת שעתיים תוספתיות של אנגלית דבורה בשבוע לתלמידי כיתה ז’. התוכנית תלווה את התלמידים בשעתיים בשבוע גם בכיתה ח’ וכיתה ט’.
דגש על פיתוח מיומנויות הבנת הנשמע והתמקדות בבניית ביטחון עצמי באנגלית דבורה
דגש על פעילויות אינטראקטיביות ופחות הסתמכות על ספרי לימוד וחווייתיות.
דגש על מיומנויות בינאישיות: אינטראקציה קבוצתיות לטיפוח עבודת צוות ומיומנויות תקשורת, יצירת אינטראקציה מול יחידים, תרגול כדי לשפר יכולת דיבור מול קהל
עידוד למידה עצמאית:
קידום למידה עצמאית וסקרנות על ידי עידוד פרואקטיביות, מתן הזדמנויות לתלמידים לחקור נושאים בעצמם ותרגול עצמאי באמצעות כלי דיגיטלי מבוסס AI